Entrén ska vara välkomnande
Det första man möts av i en fastighet är en entré. Hur det ser ut där är vad som avgör besökarens första intryck. Ingen uppskattar en ostädad och rörig entré, vare sig det handlar om ett bostadshus, en affärsfastighet eller eller ett kontorskomplex. Det finns många enkla saker som gör att den som går in i fastigheten känner sig välkommen. Exempelvis att hålla det rent och snyggt. Regelbunden städning är helt avgörande för att det ska vara fräscht. Såväl sopning som golvtvätt behövs göras ofta och ibland ska denna städning kompletteras med fönstertvätt, torkning av trappräcken och liknande.
Skyltar gör det lätt att hitta
Att det är tydligt skyltat är en annan sak som hjälper besökaren att hitta rätt. Det kan handla om prydliga och korrekta skyltar som visar var man hittar olika personer eller butiker. Här är det viktigt att dessa skyltar byts ut när en person eller verksamhet flyttar. I ett flerbostadshus ska det finnas en informationstavla i varje entré. Där kan hyresvärden eller bostadsrättsföreningen informera om vad som är aktuellt i området. Det brukar även finnas information om den senaste energideklarationen för fastigheten och var man kan vända sig för att göra en felanmälan.
Enklare om alla hjälps åt
I flerbostadshus kan de boende hjälpas åt att hålla entrén välkomnande. Detta görs exempelvis genom att inte parkera cyklar eller barnvagnar så att det är svårt att komma in. Det övergripande ansvaret för entréns skötsel och utformning har fastighetsskötaren eller värden. För att underlätta detta uppdrag finns en mängd olika produkter på marknaden för att dekorera och göra entrén mer praktisk. Det kan till exempel handla om snygga och smidiga cykelställ, som gör att cyklar enklare parkeras på rätt plats. Eller en tavla med hyresgästregister som visar på vilken våning var och en bor. Sådana produkter kan man bland annat beställa hos Entréprodukter AB.