Utan trucken stannar Sverige
Nu för tiden är det hur lätt som helst att handla, det vill säga beställa varor av olika slag till hemmet (eller den sparsamma fritid man har). Förr var det ju nödvändigt att nästan köra land och rike runt, om man vill ha tag på en specialvara, exempelvis en axel till båtpropellern. Visst kunde man ringa till olika företag och efterlysa en bestämd vara. När man sedan fann den, skickades den med posten. Det var ren postorderhandel.
I dag använder vi internet till våra beställningar. När din beställning kommer till leverantörens orderdator, så sänds den vidare till ett lager, där truckar, pallvagnar, kärrar, lyftare och traverser far runt i ett till synes stort virrvarr. Men det finns trots allt en styrning av logistiken, och det dröjer därför inte länge förrän du får besked om att din vara kan hämtas i en butik i närheten av ditt hem.
Men det ska så lite till för att det uppstår kaos. Om en av truckarna plötsligt strejkar med ett motorhaveri, så kan den fina logistiken bryta samman. Företaget måste därför lita på att man snabbt får den havererade ”sjuklingen” på fötter. Det är därför inte så underligt att det runt om i landet finns ett antal företag som specialiserat sig på service och reparationer av maskiner och utrustning till lagerhantering. Det finns truckservice i Göteborg, Malmö, Stockholm, Uppsala och nästan alla andra stora städer.
Det har ingen betydelse vad som hanteras på ett lager för att man ska vara beroende av en väl fungerande logistik. In- och utgående lastbilar ska lossas och lastas och lagerhyllor fyllas och tömmas. För det handlar ju sista änden om att få ut varorna till kunderna. Man brukar säga, att utan lastbilar stannar Sverige, men man kan lika väl säga att utan truckar och effektiv lagerhantering stannar Sverige. Och då får du inte de varor som du har beställt på nätet.